Komercijalista – šta treba znati

Komercijalista kao radno mjesto,je inace po pravilu (u najvećem broju) jedan jako dinamičan,izazovan ali istovremeno i odgovoran posao.Možemo razlikovati u samom opisu naziva dvije kategorije; komercijalista na terenu(terenski komercijalista) i komercijalista u mjestu stanovanja.Razlika je samo u tome,što terenski mnogo putuje i radi svoj posao odvojen od firme,porodice i mjesta stanovanja,a onaj ko radi u mjestu stanovanja je ograničen na tržište u mjestu u kojem živi.Takođe,postoji i razlika i u tome šta on nudi,i da li je to konkretan proizvod ili neka usluga ili možda nešto treće.

Komercijalista je u stvari,drugim riječima,posrednik između svoje matične firme u kojoj je zaposlen i nju predstavlja,i druge firme sa čijim predstavnikom ili predstavnicima pregovara,sa ciljem da proda svoj proizvod,uslugu ili nešto treće.

Ovaj posao spada u ekonomsku kategoriju – marketing.O marketingu su napisane mnoge knjige,studije,magistarski radovi ,doktorati a postoji i kao predmet i katedra na Ekonomskom fakultetu,ili eventualno još nekim drugim prosvjetnim ustanovama.Nije mi cilj da pišem o marketingu,jer o tome ima mnogo toga napisanog i to je čitava nauka,koja je skoro pa neiscrpna,jer se zasniva na stvaranju uvijek nekih novih strategija,planova i ideja.Cilj ovog članka bi bio,da ukratko opišem šta neko,ko radi,ili želi da radi ovaj posao treba da zna i na šta treba obratiti pažnju.

STRUČNA SPREMA: Nekada su postojale više komercijalne škole,u koje se išlo poslije završene srednje i sticalo se zvanje komercijaliste.Koliko mi je poznato,te više škole više nema(bar ne u Sarajevu).Međutim,ono što je bitno napomenuti je,da je za posao komercijaliste,sasvim dovoljna srednja stručna sprema.Viša ili visoka stručna sprema su potrebne u rijetkim izuzecima.Svjedoci smo da je zadnjih godina u nekim oglasima za posao,za taj posao tražena viša ili visoka stručna sprema,pa neko još traži i sliku….itd.To je u stvari zabluda poslodavaca,jer smatrajući da će osoba koja ima visoku spremu(na primjer) bolje raditi taj posao, i čine u stvari grešku u startu.Viša ili visoka sprema su potrebne samo u nekim specificnim djelatnostima kojima se odredjene firme bave,i imaju neke proizvode ili usluge koje zahtijevaju stručnost. Bitno je da osoba ima dobro opšte obrazovanje,vaspitanje,kulturu ophođenja,smirenost,da je taktična….itd.O tome ću možda kasnije.

GODINE ŽIVOTA: Opet se pozivam na veliku većinu oglasa iz posljednjih godina za ovo radno mjesto,u kojima je jedan od uslova za prijem i životna dob.U najvećem broju slučajeva,traženo je da komercijalista ima između 25 – 30 godina života.Ovo je još jedna od zabluda i pogrešaka poslodavaca,jer se godine života, apsolutno u ovom poslu se ne mogu uzimati kao relevantan pokazatelj sposobnosti,znanja i vještine obavljanja posla.Zašto eliminisati u startu osobe koje imaju recimo 40 ili 50 godina života.?Ovdje ne sporim jedan broj mladih a u isto vrijeme i talentovanih i sposobnih ljudi.I o ovome,kasnije.

RADNO ISKUSTVO: Ovo je jedna od ključnih stvari koja je bitna za kvalitetno obavljanje ovoga posla.Svako pojedinačno pregovaranje,a ne dani,mjeseci ili godine su bogatstvo i čine osobu potencijalno sposobnom i kvalitetnom za obavljanje posla komercijaliste.Ovdje dolazi do izražaja prednost radnog iskustva u odnosu na školsku spremu.Dok se jedna visokoobrazovana osoba obuči za ovaj posao,komercijalista sa iskustvom se već naradio i zaradio i za firmu i za sebe.Poželjno je da poslodavci osvježavaju svoj merketinški tim mlađim osobama,koje su spremne da se kroz rad a posmatrajući iskusnije,nauče svim vještinama i načinima,na koji se ovaj posao radiAli to treba raditi postepeno,prema mogućnostima i obimu posla u firmi.I o tome je ovo ukratko.

KOMUNIKATIVNOST: Ovo je jedna vrlo bitna stvar,koja obećava i omogućava kvalitetan i produktivan rad.Uglavnom je ova osobina kod ljudi urođena,ali se može vremenom i postići i naučiti,ali je za to potrebno vremena.Biti komunikativan,ne znači pričati bez prestanka,biti naporan,neumjeren ili dosadan.To je osobina koju iskusne osobe znaju iskoristiti na pravi način,tako što će je dozirati po potrebi u odnosu na osobu ili osobe s druge strane sa kojim pregovaraju i u odnosu na odredjeno vrijeme ili situaciju u kojoj se u toku razgovora nadju.Tu opet do izražaja dolazi iskustvo i sposobnost same osobe,a ne školska sprema,ljepota,šarm….itd.

NAČIN PREGOVARANJA: Ovo je najbitnije.Komercijalista,kao zaposlenik koji zvanično predstavlja svoju firmu,mora imati izgrađen jasan stav i osobine,koje će ga kod sagovornika sa druge strane predstaviti kao zrelu i kvalitetnu osobu, koja je došla da ozbiljno pregovara.Ovdje mislim na to,da komercijalista ni u kom slučaju ne smije da se osjeća kao da je osoba niže vrijednosti i sposobnosti.Pregovaranje se u praksi mora dovesti na stepen ravnopravnosti.Ovo je vrlo bitno,da bi se izbjegao utisak sa druge strane,da ste vi došli nekome “na noge” u njegovu firmu,sa namjerom da ga nešto molite da kupi vaš proizvod ili uslugu,i samim tim postane vaš komitent.Vrlo je bitno ostaviti takav utisak,da se taj komitent osjeća sigurno,da vam vjeruje i da samim tim bude spreman na dugoročnu saradnju sa vama,odnosno vašom firmom,koju predstavljate.Vještina pregovaranja je ključ posla.Tu dolazi do izražaja takozvana “kameleon” osobina komercijaliste.To je u stvari osobina prilagođavanja osobi sa kojom se pregovara,u smislu njegove obrazovanosti,komunikativnosti,ozbiljnosti karaktera i eventualno traženja njegovih slabih tačaka.Ako je pregovarač preozbiljan i poslovan i vi osjetite da on traži da budete konkretni,vi tako i postupite.Tu nema suvišne priče.Ide se direktno sa ponudom,i svim argumentima koje imate.Ukoliko je pak pregovarač nonšalantan,”dobre naravi”,”domaćinski nastrojen”,e tu onda imate priliku da se i vi otvorite i da prije samog početka pregovora o poslu,započnete i neku sasvim drugu – treću temu,da sebi stvorite plodno tlo i atmosferu napravite opuštajućom,da bi se moglo raspoloženo ući u razgovor o poslu.Veoma bitno je,da komercijalista “vlada materijom”.Ovo znači,da u tančine poznaje ono što nudi i da je s tim potpuno upoznat.Shodno tome,mora imati spreman odgovor na svako postavljeno pitanje o proizvodu ili usluzi koju nudi,a koje mu potencijalni kupac postavi.Zato,pored edukacija u firmi,treba malo odvojiti vremena i za “samoedukaciju” kod kuće,jer time se stiče psihološka sigurnost i spriječava se da se nema odgovor na postavljena pitanja i izbjegava konfuznost i nesigurnost.Nepremnost kod komercijaliste je potpuno nepoželjna,jer pored svega drugog,kod njega stvara osjećaj da on taj posao ne zna da radi,što ne mora biti tačno.Zato se mora biti spreman i edukovan.

SISTEM NAJAVE: U principu,komercijalista bi svoju posjetu odredjenoj firmi koju želi da posjeti u svrhu pravljenja posla,trebalo i da  najavi telefonski.Obično se u toj najavi,uvijek kaže u vrlo kratkim crtama o čemu se radi(što kraće to bolje) i traži se ime osobe koja je odgovorna za pregovaranje i u najvećem broju slučajeva i ima sva ovlaštenja za naručivanje i plaćanje.Nije poželjno iznenada nekome upasti u kancelariju nenajavljen,jer ta vremena su odavno prošla.Nikome nije drago da mu “nezvani gost” dolazi u njegovu firmu i da ga u najvećem broju slučajeva ometa u tekućem radu.Zato je poželjno najaviti se,a to daje i ozbiljnost vašem nastupu.

FAKTOR SREĆE: E,ovo je jedna vrlo interesantna stvar,koja se dešava u ovom poslu.Pod faktorom sreće se podrazumijeva,što bi se reklo: “došli ste u pravo vrijeme na pravo mjesto,i naišli na pravu osobu”.Ta “prava osoba” je možda dan prije,ili baš taj dan imala neki svoj sretan trenutak u privatnom životu ili na poslovnom planu.Recimo,ta osoba je potpisala dobar poslovni ugovor.Ili,pogledala je ujutro izvod iz banke i legla je dobra obećana uplata na račun.To treba upotrijebiti u svoju korist,ali se na takve faktore ipak ne može uticati.Opet recimo,nasuprot tome,dođete u firmu a vaš sagovornik se recimo sinoć posvađao sa suprugom,nije mu legla obećana uplata na izvod,neko je u firmi napravio grešku i izazvao štetu….itd.E,tu su šanse da se napravi bilo kakav posao u datom trenutku minimalne.Ovdje bih još napomenuo još samo jednu stvar,a to je vaše raspoloženje u određenom danu.Nepisano pravilo za komercijalistu je,da ako je on to jutro prije posla neraspoložen,bezvoljan,i ne može da u datom trenutku nađe motivaciju za rad,bolje je da i ne radi taj dan.Ukoliko se radi nemotivisan,neraspoložen ili bezvoljan,može se samo napraviti veća šteta,ali koristi će biti mnogo manje.Ovo naravno važi za komercijaliste koji mogu ovo sebi priuštiti,i koji nisu pod nekom pratnjom,prismotrom ili nekim nadzorom pretpostavljenih.

ODIJEVANJE: Komercijalista koji želi da ostavi ozbiljan dojam,bez obzira na godine života,mora da vodi računa o svom odijevanju.Neću sad ja nešto da filozofiram o tome,jer ja nisam stilista,a uostalom za to vam i nije potreban stilista jer niste holivudkse zvijezde. 🙂 Šta hoću da kažem.Osoba u ovom poslu ne može raditi u farmericama i tenisicama,a niti u mini suknjicama i još sa majicom da se vidi pupak. 🙂 Ono što daje ozbiljnost i daje vam čvrstinu u samom stavu i samoj pojavi je odijelo i kravata (u nekim kombinacijama može i bez kravate).Kod ženskih osoba-komercijalista,vrijeme kratkih-mini suknjica je već odavno prošlost.Sa takvim načinom odijevanja,one ne mogu biti ozbiljno shvaćene i često mogu biti samo osobe sa kojima se može “ćaskati” ali ne i ozbiljno razgovarati o poslu.Ili eventualno da dobije neki kompliment,tek tako,da vrijeme prođe.Za napomenuti je i da komercijalista mora da vodi računa i o svojoj ličnoj higijeni i urednosti (brijanje svako jutro,biti ispeglan,uredan,frizura…itd)

SKLAPANJE POSLA U KAFANI: U krugovima ljudi koji nisu radili ovaj posao,često se može čuti rečenica: “najbolji poslovi se prave u kafani”.To je jedna velika zabluda i može biti velika greška.U suštini,za komercijalistu,poslovi sklopljeni u kafani,restoranu ili hotelu i slično su u stvari neozbiljni i loši poslovi,koji za posljedicu u najvećem broju slučajeva nose to,da se taj posao nikada neće naplatiti.Moguće je da vlasnik jedne i vlasnik druge firme,nešto dogovore na takvim mjestima,ali za komercijalistu je to u stvari izgubljeno vrijeme.

NAČIN NAGRAĐIVANJA KOMERCIJALISTE: Komercijalista u principu treba biti adekvatno nagrađen.Ovdje nema mnogo mudrovanja.Sistem plaćanja komercijalista se svodi na isplatu u procentu/proviziji.Tako je na zapadu,tako je i kod nas.Moguća je i kombinacija,da jedan dio plaćanja ide kao fiksni,a ostalo kao procenat/provizija.Zašto je to tako.? Zato što je to u stvari najbolji sistem za stimulisanje osobe da radi.Ako radi i pravi promet,i zarada će biti veća.Ukoliko ne radi dovoljno,ili taj posao nije za tu osobu,malo će i zaraditi.U najvećem broju slučajeva,procenat/provizija se isplaćuje po naplaćenom poslu.Dakle,ovdje se ne radi o nekoj ograničenoj zaradi.Mada,često kada osoba dođe na informativni razgovor u firmu,tamo mu se to isto kaže pa mu se iznose velike cifre.Tu treba biti smiren,staložen i objektivan i ne shvatati to previše ozbiljno,nego se kretati u nekim realnim okvirima.Ali,treba se dobro potruditi da bi se zaradilo,a koliko,to zavisi od osobe,tržišta,situacije u društvu,politike….itd.

U principu,pored toga što je dinamičan,interesantan i odgovoran posao,on je i prilično stresan.Komercijalista je taj koji donosi novac u svoju firmu,praveći promet.Njega se vrlo lako posmatra kroz neumoljivu statistiku.Ukoliko pravi promet – radi dobro,a ukoliko nema prometa – nije sposoban.To je tako u svakoj firmi,koja u svojoj sredini ima komercijalistu ili komercijaliste.Inače,dugo vremena već,komercijalisti su jedne od najtraženijih osoba na berzi rada.Mnogo faktora utiče na to,da li će se moći uspješno raditi taj posao.Pa kome se posreći….

36 thoughts on “Komercijalista – šta treba znati

  1. @Pedeset Nijansi

    Vrlo teško pitanje – “da li ići u inostranstvo i raditi bilo šta,ili ostati na ovim prostorima pa početi raditi kao komercijalista”.
    Razmišljam i nemam odgovor na to pitanje.
    Mislim da je to ipak,individualna odluka svakog pojedinca,jer mnogo faktora utiče na njeno donošenje.
    Ti faktori mogu biti – sta covjek želi i šta mu je potrebno;da li je porodičan;da li je stambeno situiran;šta mu se u inostranstvu nudi u smislu zarade;ima li ekonomske računice i da li se može šta uštediti za budućnost;da li je spreman biti odvojen od kuće;nostalgija;godine života….itd.
    Mada kada malo bolje razmislim,ljudi sa kojima sam ja razgovarao i bio u kontaktu,nisu mi se baš nešto hvalili tim “gastarbejterskim” uslovima rada,niti zaradama i nisam osjetio da su zadovoljni.
    Mislim da su nekako najbolje prošli i snašli se ljudi koji su otišli “vani” prije dvadesetak godina.Ni tamo izgleda nije baš sjajno.
    Ali odluka je Vaša,i promislite dobro gdje idete,za koga radite i da li će Vam to što radite biti i plaćeno.I ovamo i tamo,čudna neka vremena.

  2. Ja imam razgovor za posao komercijaliste, ali taj posao nisam nikad ni radio, ali imam veliku zelju pa me zanima na tom razgovoru, koje su najbitnije stvari da znam???

  3. Obicno se i u većini slučajeva na tim razgovorima za posao,konkretno komercijaliste,obraća pažnja na komunikativnost.Dakle poslodavac,odnosno njegov predstavnik,moze razgovarati s tobom o bilo čemu sto mu padne na pamet da bi vidio tvoju komunikativnu sposobnost i kako se ti snalaziš u odgovorima na neka njegova pitanja.
    U nekim firmama se u razgovoru gleda i da li poznaješ tržište,odnosno,da li znaš ko su potencijalni kupci kojima bi ti nudio svoju robu,ili uslugu….
    Takođe se može pitati i da li si čuo za neku firmu koja ima sličan proizvod ili radi slične stvari,i konkurencija je toj u kojoj si na razgovoru.
    Ukoliko je taj posao komercijaliste vezan i za struku,odnosno treba odeđena školska sprema iz neke struke,onda može biti i nekih stručnih pitanja.
    Na žalost,vrlo često su ti razgovori za posao formalne prirode,da bi se zadovoljili neki uslovi a već se zna ko će to raditi ili radi.
    Volio bih da to kod tebe ne bude slučaj.
    Budi opušten i bez treme,skoncentrisan i samo lagano.Sretno…..

  4. Mene su upravo zvali iz jedne velike firme. Imam 22 godine i radno iskustvo kao komercijalista na terenu imam u prehrambenoj prodaji robe. Ova firma se bavi isto prehramebenoj prodaji mlecnih proizvoda. Kao i svaki trgovac/prodavac volim biti upucen o proizvodu. Da bih bio ubedljiv, moram znati sta nudim, kao sto ste naveli. Iskustvo u komunikaciji se stice vremenom, pa volim i da slusam kako drugi pricaju jer to meni itekako moze pomoci, ne samo u ovom poslu…

  5. Postovani,
    Dobio sam ponudu za Komercijalistu na terenu. Imam iskustva u prodaji koja sam stekao kroz razne obuke od strane Samsunga, Gorenja itd. I kroz direktnu prodaju sa kupcima. Ali ne kao Komercijalista. Smatram da bih se brzo snasao u tom poslu. Ali mi je dosta cudno i nelogicno sto Poslodavac kroz ugovor o radu trazi da ja snosim ceo rizik naplate potrazivanja i to kroz blanko menice na moje ime koje moze u svakom trenutku da realizuje ukoliko Kupac ne izmiri svoje dugovanje. Da li je ovo cesta praksa kod Komercijalista na terenu?

  6. Moram da navedem da ja ovaj posao ne radim već neko određeno vrijeme(nekoliko godina),ali sam u kontaktu sa ljudima koji i dalje rade.Ovo što je navedeno nije česta praksa,sigurno,i ovo je jedan vrlo perfidan način prebacivanja sve odgovornosti i posljedica na komercijalistu.U takvom slučaju firma bukvalno nema šta da izgubi,niti ima bilo kakav rizik.Prema ovome što je navedeno,jedini koji može biti gubitnik je samo komercijalista.Dobitnici mogu biti i firma i njen uposlenik ali gubitnik je samo jedan – komercijalista.Ja znam da uprava svake firme vrši pritisak da se komercijalista što više angažuje na naplati potraživanja i da kontaktira ili posjećuje i podsjeća svoje “dužnike”.To je u redu.Ali ovakav vid prebacivanja kompletnog rizika na komercijalistu je u najmanju ruku nekorektan i onda se biznisom može baviti svako ukoliko nema nikakvog rizika.Da ne dužim dalje – pod tim uslovima,ja lično,nikada ne bih prihvatio posnuđeni posao.
    Činjenica je da je izgleda svugdje u regionu isto.Vlasnici firmi postavljaju neke svoje uslove jer – “može im se”.
    Pozdrav,

    1. Postovani sagovornice, imam jedno pitanje za Vas…napomenuli ste da posao komercijaliste ne radite neko odredjeno vreme, e sad mene kao pocetnika u tom poslu istinski zanima koji je razlog tome, naravno ako nije tajna…veliki pozdrav.

  7. Poštovanje,

    Nije nikakva tajna zaista.
    Razlog je što sam riješio da odem u penziju/mirovinu i omogućim da se neko ko je mlađi i ambiciozan oproba i da i on/ona uspije u ovom poslu.
    Ja sam neka svoja iskustva razmijenio na ovom blogu,jer sam smatrao da je to korektno prema mladima i ljudima željnim posla i znanja.
    Na kraju,ipak moram još jednom napomenuti,da komercijalista ima “svoj rok trajanja”.
    U današnjimu uslovima pogotovo,i iako je individualno,”trošenje” samog čovjeka je relativno brzo,tako da je ovo posao koji se ne može kvalitetno raditi na duže staze (preko 10 godina je već problematično).Možda neko i može,tako da nemojte ovo da vas demorališe.Samo naprijed… 🙂

    Veliki pozdrav – takođe,

  8. U formalnom smislu CV jednog komercijaliste se ne razlikuje od CV_a bilo kojeg drugog zanimanja(osim konkretizacije).Svaki CV ima svoj koncept i ako ste ikada napisali bilo kakav za neko zanimanje necete imati problema.Naci cete vjerovatno uz pomoc Googla ono sto Vam treba da sebi olaksate.

    Pozdrav.

  9. Poštovani, da li postoji neki model po kojem se određuje postotak provizije za komercijalistu i da li mi možete dati neki savjet po tom pitanju? Unaprijed Vam hvala na odgovoru.

  10. @Petar

    Ne postoji bas neki konkretan model po kojem se odredjuje visina provizije za komercijalistu (ako radi ili treba da radi samo na proviziju) globalno za sve firme,jer to zavisi najviše od “branše” (djelatnosti) kojom se firma bavi.Ovo sam napisao iz razloga da postoje firme čiji proizvodi ili usluge su mnogo skuplji i imaju veliku cijenu u odnosu na neke druge.Stoga je nerealno i neobjektivno primjeniti isti način nagrađivanja.
    Ukratko,najviše zavisi od poslodavca,koliko je spreman da odvoji novca i plati svog komercijalistu.Ovo podrazumijeva da iznos provizije bude objektivan,realan ali i stimulativan za čovjeka koji radi na komercijalnim poslovima.Nije poželjno ograničavati visinu primanja komercijaliste,ako je on uspješan,vrijedan i odgovoran u svom poslu i firmi koju predstavlja.Ako imate mogućnost da ga ne ograničavate,to je najveći stimulans za njega ali i šansa da pravi što veći promet,ulažući maksimalne napore i ne pitajući da li se treba raditi sat vremena duže i slično.

  11. Pozdrav…
    Posto vidim da ste gore sve lijepo objasnili i u komentarima, mene zanima jedna mala stvar.
    Ja imam 25god, radio sam svasta al ovo nikad, dobio sam ponudu za posao za Komercijalistu za lanac kozmetike, nivea , parfemi, samponi itd. Gde dobijam sluzbeni auto na 24sata, sluzbeni telefon na preplatu i zaista dobru platu plus jos para ako sklopim jos neke poslove.
    Kako ja da udjem u prodavnicu ili market i da im ponudim svoj proizvod?
    Kako na pocetku postupiti sa poslodavcima?
    Razumem sve al nekako me sramota i ne znam kako da probijem led, a zelja mi je zaista velika to sad da radi.
    Hvalaa…pozzz

  12. @Rade
    Iz ovog tvog komentara ja vidim da se tu radi o nekom ozbiljnom poslu a ne o “torbarenju” ,kako se inače žargonski nazivaju neki poslovi komercijalista koji prodaju sve i svašta a ni oni sami ne znaju šta.
    Kažeš dobijaš automobil na korištenje 24 sata,mobitel na pretplatu,dobru platu plus bonus na nove poslove …itd.Ako sam dobro pročitao radi se o robnoj marki “Nivea”.Samo ova robna marka ti je u startu ogromna prednost,jer ja mislim da ne postoji trgovac a i šire a da ne zna o čemu se radi.To ti je pozitivna prednost,jer je opšte poznata robna marka u pitanju.
    To,kako ćeš pristupiti poslodavcima imaš opisano ukratko u ovom članku u poglavlju:”Način pregovaranja”.Tu osobinu moraš sam sa sobom prelomiti,jer ovaj posao ne priznaje stidljivost ni slučajno.Komercijalista ne može nikako uspješno raditi ako je stidljiv u pristupu i ophođenju sa ljudima.
    Moj ti je savjet da tu psihološku barijeru prelomiš tražeći snagu u motivima koji su prisutni kod tebe za ovaj posao (želja da ovo radiš,ozbiljna ponuda poslodavca ,dobri uslovi,mogućnost dobre zarade…itd).
    Ukoliko smatraš da ti ti motivi nisu dovoljni,onda nemoj ni pokušavati.
    Ja da sam na tvom mjestu,učinio bih sve da pobjedim tu svoju malu slabost i kvalitet svog života učinim boljim.Imaš sve preduslove….

    Pozdrav,

  13. Pozdrav poštovani, juče sam bio na razgovoru za gore navedenu poziciju radi se o poljoprivrednom oglasniku, imam 22 god. nikad nisam radio ovaj posao ali me je privukla činjenica da nije potrebno radno iskustvo, zanima me da li mislite da će početak biti jako težak, ostavio sam dobar utisak na poslodavca samim tim što sam komunikativan i nemam što bi se reklo dlake na jeziku, jel mi možete reći nešto bliže o ovom delu komercijalizma šta da očekujem i na šta da se pripremim.
    Hvala

  14. @Vladimir
    Svima nam je poznato da je svaki početak bilo kojeg posla relativno težak i prilično stresan.
    Kako si naveo,radi se o poljoprivrednom oglasniku i tvoj posao bi bio po svemu sudeći prodaja oglasnog prostora u oglasniku i to u različitim formatima i oblicima.Tvoja klijentela bi trebali biti proizvođači i prerađivači hrane,sjemenske robe,eventualno neki veći šoping centri….itd.Posao je zanimljiv i dinamičan,a jedini problem može biti stanje u poljiprivrednoj industriji i eventualni nedostatak novca za reklame ili oglase (marketing).
    Sve ovo gore što je u članku napisano je vezano i za tvoj posao a jedino što bih ti savjetovao je da budeš uporan,strpljiv i da budeš spreman i na to da može biti dana kada se neće napraviti nikakav posao,i to ne treba da te demorališe.Sve se to nadoknadi u toku mjeseca.
    Uglavnom,sve najbolje i sa srećom.

    1. hvala vam.. evo proslo nedelju dana.. zanimljivo mi je i svidja mi se kolektiv sa kojim radim.. brzo ucim i napredujm.. danas je bio jedan od tih dana na stetu.. no dobro idemo dalje sutra ce biti bolje sve u svemu hvala Vam na motivacionim recima.. 🙂 @hobykutak

  15. Postovani radim jedan suvoparan i smoren posao u knjigovodstvu

    zeleo bih da radim kao komercijalista, koliko mi je realno potrebno vremena da naucim posao od dana ucenja odnosno zaposlenja? p.s. kazu da imam dara za prodaju i da sam jako komunikativan.

  16. @Vladimir
    Sve je to individualno,zavisno od osobe do osobe.
    Medjutim ako kažeš da imaš dara za prodaju i da si “jako komunikativan”,onda ćeš posao savladati brže jer su to dvije jako bitne osobine za nekoga ko misli da radi kao komercijalista.
    U principu ne treba mnogo vremena da se udje u srž posla,ali moram napomenuti da se uči tokom cijelog radnog vijeka i stiče iskustvo koje se stalno širi i nadogradjuje.To je i čar i zadovoljstvo za komercijalistu i tjera vas stalno naprijed,što je dobro.

  17. Imam ponudu da radim kao komercijalista za Zlatiborac (nemam veliko iskustvo imam 24 god zavrsio sam fax) pa me intersuje neka informacija u vezi komercijale i ako nesto znate za uslove u Zlatiborac?
    Hvala unapred!!!

  18. @Miloš
    Žao mi je ali Vam stvarno ne mogu pomoći vezano za pomenutu firmu,jer ne znam ništa o njoj.
    A što se tiče nekih savjeta o komercijali,na blogu možete naći ono što vas interesuje u nekoliko podužih članaka.

  19. Koristim priliku da kao dugogodisnji komercijalista pohvalim blog i dodam par svojih zapazanja. Poslednjih godina, efekat “slobode” koji su komercijalisti imali polako ali sigurno nestaje. Većina firmi u sluzbena vozila(cak i u telefone) ugrađuje GPS sustave tako da zaboravite na luftanja na bilo koji nacin. Privilegiju da sami sebi kreiraju rutu kretanja i vrijeme rada ima maksimalno 25 % komercijalista sa tendencijom pada broja. Nas nekolicina starijih koji imamo nekakav “rejting” u bransi građevinskih materijala nesto se jos koprcamo ali smo svi pod pritiskom. 🙂 Poslednjih godina u svim firmama i bransama primjetan je pojacan pritisak. Plate su drasticno bolje. Takođe, ostalo je jako malo brendova lakih za prodavati jer je konkurencija ogromna. Pisem vise drugi put. Pozzz.

  20. Hvala na pohvalama za blog(iako i ne pišem odavno) i Vaša zapažanja su realna i predstavljaju odraz stvarnog stanja na terenu.Ovo ne pišem iz ličnog iskustva,pošto sam već nekoliko godina izvan ovog posla,ali sam u kontaktu sa ljudima koji to rade i znam sa čime se susreću.Želim Vam da istrajete u svom poslu dok god možete,jer kako sam shvatio u njemu ste već duže vrijeme.Sretan rad….

  21. Radim kao komercijalista nekih sest meseci, predhodni text je jako realan. Postoje mane ovog posla, ali i prednosti, pocevsi od toga u kakvoj firmi radite ili koje prozivode prodajete, u svakom slucaju mislim da svako moze do neke mere biti “dobar” komercijalsta, sve zavisi koliko je ko spreman da se adaptira.
    Ne odustajem od ovog posla, mozda odavde odem u penziju, mozda prihvatim bolju ponudu a mozda i otvorim svoju firmu nikad’ se ne zna.

  22. Pozdrav. Svaka cast za tekst. Naime imam ponudu za posao komercijaliste. Uslovi su mogu reci odlicni. Dobra plata, sluzbeni automobil 24h, sluzbeni telefon. Vec radim preko 5 godina u trgovini u sklopu iste firme, gdje su me zapazili kao dobrog i iskusnog radnika i ponudili mi posao komercijaliste jer kako kazu, mogu mnogo vise doprinijeti i njima a i sebi kao komercijalista. Ali ima jedna stvar koja me kopka. Radim 5 dana nedeljno na terenu, obilazim potencijalne i postojece kupce, pa me interesuje, sta kada obidjem sve kupce, moram da ih smaram svako malo da obilazim iznova i iznova?

  23. Pozdrav,

    Izvinjavam se za kasni odgovor,ali nisam toliko aktivan pa ne zamjerite.

    Odgovor na Vase pitanje je: DA
    Komercijalista na terenu je duzan da redovno obilazi svoje stare komitente i
    da odrzava dobre poslovne veze,ali i da se stalno trudi da nadje nove
    jer time se siri krug kupaca i povecava mogucnost za vecu zaradu.

    Svako dobro i sretno na poslu,

Odgovorite na hobbykutak Poništi odgovor